FacebookTwitterGoogle bookmark

Minap olvastam, hogy a hazai fiatalok 54%-a tervezi tudatosan a jövőjét, előre átgondolja  iskoláit, képzéseit, gyakorlati helyeit. 46% viszont inkább csak sodródik.
Most sajnálkozhatnék vagy fanyaloghatnék, hogy bezzeg régen. Nem teszem. Szerintem a mostani szülőkorú felnőttek közül még kevesebben voltak tudatosak fiatalon. Ennek elsősorban a politikai és gazdasági helyzet volt az oka, no és az információhiány.

A fiatalsággal (is) együtt jár, hogy egyrészt tervezzen, másrészt ragadja meg a pillanatot, a kínálkozó lehetőséget. Ez nem vagylagos. S szerintem nem jelenti azt, hogy ne lennénk tudatosak akár a sodródás közben is. Az adott pillanatban (s minden pillanat ilyen) szükséges mérlegelni és megfontoltan dönteni.

Azt gondolom, hogy a Földünk és a bőrünkön érezhető negatív éghajlati folyamatok megtanítanak minket arra, hogy sok minden rajtunk múlik, hogy mindennek következménye van. A tömegkommunikáció változása ráadásul közel hozza hozzánk ezeket az eseményeket, híreket. Egészen közel: a szobánkba, sőt a zsebünkbe okostelefonunkon keresztül. Láthatjuk, hogy a nem tudatos beavatkozások, az emberi  lustaság a találékonysággal párosulva milyen megdöbbentő hatással van az emberek élete mellett a Föld ökológiai rendszerére is. Szerintem ettől a felismeréstől nem kell megijedni. Ez most segít megérteni, hogy mi is fontosak vagyunk, rajtunk is múlik, mi történik a világban közel s távol.

Minden döntésünkre igaz ez. Legyen szó identitásról, pénzügyi döntésről, vagy arról, hogy mit emelünk le a polcról a boltban. Minden mindennel összefügg. Hogy ezt megértsük, fontos a címke és a marketing mögé nézni, kérdéseket feltenni, elgondolkodni. Például azon, hogy honnan jön a csapvíz, miből lesz az elektromos áram, vagy a papír, amire írunk. Gondolhatunk így az internetre is. A hálózat üzemeltetéséhez az azt működtető szerverek is nagyon sok energiát igényelnek. Érdemes mérlegelni, hogy az internetezés közben felhasznált energiát arra fordítjuk-e, hogy utánanézünk egy versnek, a PVC kémiai összetevőinek, vagy feltesszük a mai 15. semmitmondó posztot a Facebookra.

Sok mindent nem tudunk közvetlenül megváltoztatni a világban. De az időnk, a szabadidőnk hasznos eltöltése, az étkezés, a vásárlásaink (vagy szüleink vásárlásai) - melynek során a pénzünkkel szavazzuk meg egy-egy termék létjogosultságát, és az azzal járó előállítási technológiát - az a terület, amelyről mindenki gyerekként is a leginkább önálló döntéseket tud hozni. Pl. veszel-e kólát vagy chips-et, vagy otthon készítesz-e egy tartalmas szendvicset helyette. Arról is mi döntünk, hogy a szabadidődben Fb-t használunk, Tv-zünk, vagy nyelvkurzusra járunk, tánccsoportba vagy a barátokkal zenélni. Olvasunk-e könyveket vagy játszunk-e a friss levegőn.

A gondolkodás ráadásul nem hízlal, hiszen energiát igényel, azaz sok kalóriát éget el.

Gutjahr Zsuzsanna

2013. január

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

 

Hallottál már a felelős turizmus kifejezésről?
 

Zöldségek!

- Hogy hívják a zöld ruhás papot?
- ???
- Környezetbarát!
 

Kövess minket!